sobota 14. června 2014

Inspirace z Vysočiny

Tak schválně, kdo pozná tuhle roubenku, ha? Nápověda: cesta na start při sobotní klasice na Ondranci. Už ani nevím, proč jsem vyrazila do lesa s velkým předstihem. Nakonec jsem ale málem nestíhala start. Po cestě jsem se totiž zastavila u 200 let staré zrekonstruované roubenky a trochu jsem se zapovídala s majitelem. Ten mě pozval dál, a tak jsem nelenila a po 70 minutách v lese jsem se rychle převlékla a zamířila ještě jednou po polní cestě vedoucí z Ondrance na Kuklík. Dorazila jsem právě včas, protože majitel zrovna začínal s výkladem a promítáním o roubence pro skupinku známých


Původní podoba domu, který majitelé Ing. arch. Pavel Rada s manželkou koupili v roce 2005. Roubenka hnila ze spoda i shora. Stěny byly z venku i zevnitř omítané (dům měl tzv. "kožich", tedy dodatečnou izolaci z hliněné omítky). Na střeše byly na sobě dřevěné šindely, asfaltová lepenka a eternit. Ani to nezabránilo zatékání v průběhu 10 let, kdy dům nikdo neobýval.
Následovala totální rekonstrukce, která trvala 4 roky. Postupovalo se od střechy směrem dolů. Bylo potřeba vyměnit většinu krovu a všechny stropní trámy.
Kromě chalupy byla opravena i sousední stodola. Spolu tvoří tzv. "úhlový statek", tedy stavení chudšího sedláka, který neměl prostředky pro stavbu klasického statku se 3 budovami uzavřenými bránou.
Roubené stěny byly zbaveny omítek. Shnilé spodní trámy bylo potřeba vyměnit, proto stěny dlouhou dobu visely zavěšené na stropních trámech.
Opravený interiér. V přízemí se nachází hlavní místnost (síň), kuchyň, 2 pokoje, koupelna a průchozí chodba. Podkroví je neobytné.
Celoprosklený sprchový kout neboli moderní vychytávka pana architekta. Koho by zajímalo víc informací a obrázků, kupte si aktuální číslo časopisu Dům a zahrada (6/2014).
Zde je typově hodně podobná chalupa v obci Kadov. Jedná se ale o novostavbu na původním soklu. Zajímavým prvkem jsou červené rámy oken.
A hned naproti přes cestu stojí pěkný venkovský dům s modrými okny a dveřmi.

2 komentáře:

  1. Když už jsme u těch roubenek, proč nezdokumentovat Valkeřickou chalupu. I tady jsou některé vychytávky (izolace stropu...)
    Vojta

    OdpovědětVymazat
  2. O této stavbě je něco málo i zde: https://www.facebook.com/ceska.vesnice/posts/837412172962869

    OdpovědětVymazat